Laat jij het toe?

Door Regina van Eijk

Of het nu je emoties zijn of fysieke pijn, jezelf toestaan om dit te mogen voelen en ervaren is de sleutel naar heling. Het belang hiervan kwam deze week in veel gesprekken en situaties naar voren. In dit blog lees je waarom en deel ik een aantal tips.

Wat is toelaten?
Simpel gezegd is toelaten het jezelf toestemming geven om iets te mogen voelen, ervaren of doen. Jij bent echter altijd degene die bepaald of je iets toelaat en of het goed voor je is. Je hoeft immers niet alles toe te laten.

Waarom is toelaten zo lastig?
Het voelen en ervaren van een emotie of pijn speelt een belangrijke rol in het helingsproces. Maar waarom is het dan zo moeilijk om dit toe te laten?

We hebben onszelf aangeleerd om op een bepaalde manier te reageren op gevaar, dit noemen we ook wel een instinctieve reactie. Instincten zijn onbewuste prikkels die je helpen om snel te reageren op gevaar of bij het ervaren van pijn.

Voorbeeld: Stel je brand je handen aan een hete ovenschaal. Je instinct zorgt ervoor dat jij je handen terugtrekt van de schaal, zonder dat jij hier eerst bewust over na hoeft te denken.

Instincten helpen je dus om bewust bij de bron van de pijn vandaan te bewegen. Dat is natuurlijk ontzettend handig, zeker wanneer er een echt gevaar aanwezig is.

Emoties en pijnklachten kun je als onprettig ervaren, maar zijn geen bron van gevaar. Toch kun je geneigd zijn om er tegen te vechten, er bij weg te vluchten, om te bevriezen of ze te onderdrukken. Alles behalve toelaten dus…

Naast instinctief reageren kan het ook zo zijn dat je tijdens je opvoeding of op school nooit geleerd hebt om emoties en pijn bewust te voelen en toe te laten. Hoe vaak is er bijvoorbeeld tegen je gezegd dat je je niet zo moet aanstellen, dat je sterk moet zijn en dat als je het geen aandacht geeft het vanzelf weer weg gaat…?

Tips om emoties en pijn bewust toe te laten
1) Bewustwording is de eerste stap. Onderzoek hoe je omgaat met emoties en pijn. Hoe reageer je als deze zich aandient? Zodra jij je daar bewust van bent kun je er voor kiezen om het (een volgende keer) anders te doen.

2) Observeer de emotie of pijn, waar voel je deze in je lichaam? Sluit je ogen en ga op onderzoek uit in je lichaam.

3) Als je hebt ontdekt waar de emotie of pijn zich in je lichaam bevindt, dan adem je heel rustig naar die plek toe. Niet omdat je er iets aan wilt veranderen, maar om het de ruimte te kunnen geven om er werkelijk te mogen zijn. Onbewust geef je hiermee een signaal af dat je de emotie of pijn toe wilt gaan laten.

4) Aanwezig zijn is misschien wel de meest uitdagende stap van het toelaten van emoties en pijn. Dit is het moment dat er allerlei gedachten op kunnen komen om je af te leiden van hetgeen je voelt. Bijvoorbeeld het verhaal over hoe deze pijn is ontstaan of waar het mee te maken zou kunnen hebben. Als je opmerkt dat je in een verhaal terecht bent gekomen, verplaats je je aandacht weer heel bewust terug naar de plek in je lichaam waar je de emotie of pijn voelt. Heb hier geen oordeel over, dit is een natuurlijk proces.

5) Middels deze geleide meditatie ondersteun ik je bij het toelaten en aanwezig zijn bij een emotie (of pijn).

Deze meditatie is onderdeel van het Healing Membership.

 

Je bent vrij als je werkelijk kunt toelaten 🙌

Vond je dit blog interessant?
Deel het dan gerust!

[DISPLAY_ULTIMATE_PLUS]

13 reacties op “Laat jij het toe?”

Regina,
Wat leg je op een hele duidelijke, compacte en vriendelijke manier het belang uit van pijn en emoties toelaten. Maar je geeft ook duidelijke handvatten over hoe je dat dan doet en aan de hand van welke stappen.
Bedankt

Wel bijzonder wat deze oefening doet..ik moest er heel erg van huilen. Kon niet meteen het licht vinden om erop te zetten…Na die tijd voelde ik me wel beter.

Regina hartelijk dank voor je blog. Een hele bijzondere oefening eenvoudig en heel doeltreffend. Een gereedschap waar ik mee aan de slag kan.
Heb heel sterk de neiging om erg in mijn hoofd te zitten en met mijn emotie aan de slag te gaan waardoor het een behoorlijke chaos in mijn hooft kan zijn.Is heel vermoeiend.Waar kan ik de geleide meditatie vinden

Ik heb meditatie gedaan en ik.voel.dat het licht de plek toch enigszins verlicht.
Ik denk dat ik dit vaker moet herhalen.
Gr. Vera

Fijn dat je met de meditatie aan de slag bent gegaan Vera!
Hoe vaker je deze oefening herhaalt hoe meer (emotionele) lading je los kunt laten 😊
Het proces zal dus steeds iets gemakkelijker worden.

Wat is dit ontzettend pijnlijk. Ik weet wat de oorzaak van deze pijn/blokkade is. Het gebeuren was bijna een onmenselijke pijn om te dragen. Laat staan om nu alles op te gaan halen naar het bewustzijn, wat zo ver mogelijk weggestopt was. Nu komt de pijn in dezelfde hoedanigheid naar boven. Zit weer helemaal te hyperventileren.en te huilen. Ik voel de aanwezigheid van de I Am. Dit gaat me lukken, maar ik voel dat er meerdere momenten moeten plaats vinden, om de pijn, kramp en emoties los te kunnen laten. Ik verbind mij met deliefdevolle aanwezigheid van mijn I Am Presence….

hallo Regina, ik heb zojuist de les gedaan en de geleide meditatie,
er kwam gelijk een bekend gevel omhoog en voelde ook duidelijk de plaas waar het zich heeft opgehoopt.
Dank je wel voor de duidelijke uitleg, ik vraag me af of je ook een ander onderwerp kunt nemen en hier de meditatie op gebruiken. Ik heb het gevoel dat er nog andere zaken meespelen en voel me deze week ook wat somber en in de war, de emoties gaan alle kanten uit.
Al kan dit ook weer te maken hebben met de energie van deze week.
Ik hou me goed bezig met meditaties en opschoningen zodat ik rustig blijf. Deze les zal ik zeker vaker doen, les 1 vond ik ook fijn om te doen.
Groetjes Annie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *