Hoe ga je om met negatieve gedachten?

Door Regina van Eijk

Laten we voorop stellen dat negatieve gedachten op zich niet slecht zijn, maar ze dragen niet bij aan een gelukkiger leven. Want onze gevoelens komen voort uit onze gedachten. Je denkt ergens aan en er ontstaat een gevoel. Denk je negatief dan voel je je ook negatief.

De laatste paar jaar is er veel aandacht geweest voor de kracht van positief denken. Maar vaak wordt deze ‘kracht’ verkeerd geïnterpreteerd. Want het zou ‘niet goed’ zijn als je een keer een slecht humeur, een negatieve gedachte of een negatief gevoel zou hebben, waardoor je dit gevoel onmiddellijk blokkeert. Op dat moment ben je eigenlijk bezig met het onderdrukken van een deel van jezelf dat gezien, gehoord en verwerkt wil worden.

Wanneer jij jezelf toestaat om volledig jezelf te zijn, met al je gevoelens, gedachten en stemmingen die door je heen gaan, creëer je een bewuste relatie met jezelf. In plaats van gedachten en gevoelens te blokkeren die we als negatief bestempelen, kunnen we ze eenvoudig observeren en ze vervolgens laten gaan. We houden negatieve gedachten juist vast door negatief op hen te reageren of ze weg te drukken.

Je kunt voor jezelf een oefening ontwikkelen door iedere negatieve gedachten altijd te vervolgen met een positieve gedachten. Zodra je je bewust wordt van een negatieve gedachten vervolg je deze met een positieve gedachten. Dit werkt goed omdat positieve gedachten vele malen krachtiger zijn dan negatieve gedachten. En je herprogrammeert jezelf als het ware.

Door negatieve gedachten op een positieve wijze te benaderen ontwikkel je een vriendelijkere houding ten opzichte van jezelf en verander je jouw gedachtepatroon op een positieve wijze én ontwikkel je meer rust, vertrouwen en liefde in je leven.

Vond je dit blog interessant?
Deel het dan gerust:

Facebook
Facebook Messenger
Instagram
Whatsapp
E-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *